Nehéz összefoglalni röviden, hogy miről is szól a Montessori módszer a 0-3 éves korosztályban, de megpróbáljuk ezt most megtenni.
A Montessori módszerről általánosságban elmondható minden korosztály esetében, hogy nagyon fontos szerepe van a tiszteletteljes, pozitív kommunikációnak, az önállóság támogatásának és a felnőttek modellnyújtásának. Ezen túl további jellemző még a környezet átlátható elrendezése, strukturáltsága, az egyéni fejlődési utaknak megfelelő finomhangolása a Montessori pedagógus részéről.

Azonban a 0-3 éves korosztály több szempontból is eltér a többi korcsoport jellemzőitől, s ennek megfelelően a módszer is kicsit másabb az ő esetükben. Ebben az életkorban nem tudományterületekkel, hanem képességterületekkel vannak elfoglalva a gyermekek, melyek a későbbi “tudományos ismeretszerzésüket”, világban való boldogulásukat alapozzák meg. Ebben a korosztályban a motorikus, kognitív, szenzoros, szociális, nyelvi és gyakorlati élethez kapcsolódó képességek állnak a fókuszban. Mivel még nehéz egy-egy dologra koncentrálniuk a gyerekeknek, ezért a környezetnek nagyon letisztultnak és rendszerezettnek kell lennie, továbbá a gyermekek egyéni fejlődési ritmusához igazodva kerüljük a komplex játékok azonnali alkalmazását, helyettük a komplex játékok egy-egy rész elemét biztosító eszközöket alkalmazunk először a figyelem fejlesztése és a frusztráció elkerülése érdekében, s folyamatosan “nehezítjük” a feladatokat a gyermekek érdeklődésének fenntartásához. Ebben az életkorban a legnyitottabbak a szokások kialakítására, melynek eredményeként kialakíthatók a megfelelő személyi higiénés szokások, a környezet rendben tartásának módjai, az adott kulturális közegre jellemző szociális szokások, továbbá a megfelelő konfliktuskezelés alapjai.

Dr. Montessori Maria megfigyeléseit kezdetben – mai terminológiával élve – sajátos nevelési igényű és halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek között jegyezte le és a velük kapcsolatos szakirodalom tanulmányozásának eredményeként kezdte el eszközei fejlesztését. Később normál fejlődésű és körülményű, illetve jómódú gyermekek körében is sikeresnek mutatkozott módszere. Éppen ezért a Montessori módszernek megfelelő környezet és a Montessori pedagógusok munkája kifejezetten széles társadalmi rétegnek válhatna hasznára. Ezért is szívügyünk a módszer megismertetése minél többekkel. A Montessori Nonprofit Kft. hosszútávú célja egy Montessori óvoda és általános iskola létrehozása, ezzel is egy alternatívát biztosítva a reformpedagógiákat kedvelő és kereső szülőknek és gyermekeiknek.

Szeretnél többet megtudni a Montessori módszerről?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy értesülhess legújabb tartalmainkról!

Részletes adatkezelési tájékoztatónkat itt találod.